miércoles, 12 de enero de 2011

L’exportació es converteix en el principal motor de l’economia catalana el 2010


- Les dades d’internacionalització de Catalunya mostren una gran acceleració l’any 201

- Les exportacions catalanes creixen un 18% en el període gener-novembre de 2010 respecte el mateix període de l’any anterior i es converteixen en el principal motor econòmic de la recuperaci

- El fort dinamisme de les exportacions catalanes ha vingut impulsat pels països emergents, especialment d’Amèrica Llatina i Àsia.


Mentre que la situació econòmica actual encara es troba en procés de recuperació, les exportacions catalanes demostren un fort dinamisme i creixen un 18% durant els 11 primers mesos de l’any, segons les últimes dades de la Secretaria d’Estat i de Comerç. De fet, des del segon trimestre de l’any 2009 les xifres de les diferents enquestes trimestrals del Clima exportador elaborat per l’Observatori de Prospectiva Mercats Exteriors (OME) d’ACC1Ó han
anat anticipant creixements importants a les carteres de comandes de les empreses exportadores catalanes, i aquests resultats s’han vist confirmats pel fort dinamisme actual de l’activitat exportadora.

L’última enquesta corresponent al tercer trimestre de 2010 assenyala que més de la meitat de les empreses exportadores catalanes preveu que la seva cartera de comandes seguirà augmentant durant els propers 12 mesos.

Així mateix, les vendes catalanes a l’estranger s’han recuperat a la majoria dels principals socis comercials. Les exportacions catalanes a la zona euro, destí del 56% de la xifra total, han crescut un 12,8% entre gener i novembre de 2010 respecte al mateix període de l’any anterior.

Tanmateix, les exportacions catalanes han tingut un major dinamisme en el conjunt dels països emergents, menys afectats per la crisi. De fet, les dades de la Secretaria d’Estat i de Comerç mostren que les vendes catalanes han crescut notablement cap a Amèrica Llatina, en concret, Brasil (56,2%), Argentina (54,4%) o Xile (41,5%); Àsia, en concret l’Índia (53,4%) i la Xina (28,6%); Europa de l’Est, Rússia (44,2%), Polònia (30,3%) o Romania (23,1%); Àfrica, com és el cas de Sud-àfrica (60,6%), i la Mediterrània, cap a Turquia (41,4%) o
Egipte (31%), entre d’altres.

La diversificació de les exportacions catalanes cap als països emergents és una tendència que
s’està produint de forma progressiva durant els últims anys. Així, el pes de les exportacions catalanes a l’antiga UE-15 s’ha reduït des del 70,7% de 2004 fins al 63,8% de 2009. Durant els 11 primers mesos de 2010 s’ha mantingut aquesta tendència, i el pes ha minvat fins al 62,4%. Al contrari, el pes dels països emergents ha pujat 4,6 punts percentuals des de 2004, representant el 25,4% a 2009.

Durant els 11 primers mesos de 2010 aquest fet s’ha accentuat, i els països emergents han seguit augmentant el seu pes dins el total de les exportacions catalanes, superant el 27%. En aquest sentit, l’últim informe anual OME ja apuntava la necessitat d’una major internacionalització i diversificació de mercats, arran el desigual impacte de la crisi econòmica mundial en els diferents països.

La majoria dels principals sectors exportadors catalans mostren un creixement positiu en el període de gener a novembre de 2010. Entre ells destaquen els productes químics, origen del 26,3% de les exportacions catalanes, que han estat el principal motor de la recuperació. Les vendes catalanes d’aquest sector a l’estranger han crescut un 27% entre gener i novembre de 2010 respecte el mateix període de l’any anterior, amb un fort dinamisme de productes com els perfums (73,6%), els plàstics (32,3%), els productes químics orgànics (25,2%) o els medicaments (15,9%). Addicionalment, cal destacar la recuperació de les vendes de components d’automoció, que han crescut un 18,8% respecte el mateix període de l’any anterior, de béns d’equip (14%), i de productes d’alimentació i begudes (14,8%).

Aquests resultats evidencien que, malgrat la crisi, existeixen mercats i sectors amb interessants potencials de creixement, que ofereixen noves oportunitats i estratègies per millorar la competitivitat de les empreses catalanes.



No hay comentarios: